پاپ یعنی مردمی

این تابستان ، تا قبل از ماه خودداری از خوردن در روز ، به رسم هر ساله ، چند میهمانی عروسی دعوت بودیم. فارغ از تمام نکاتی که هر کدام می تواند دستمایه یک یادداشت شود ، یک شاهد دیگر به دست من افتاد که تئوری ام را تقویت کرد:

من معتقد هستم که موسیقی بی مجوز و زیر زمینی ایرانی ، در فرم و شکل امروزین ش ، هزار بار از موسیقی آریان و خزعبلات لوس آنجلسی «پاپ»تر است.

اثبات فرض:

پاپ در لغت یعنی مردمی ، یعنی محبوب ، عنصر اصلی پاپ در همین تعریف ش نهفته است ، پاپ لازم نیست رِنگی باشد ، لازم نیست همه فهم باشد ، حتی لازم نیست که فارسی باشد ، مهم «محبوبیت» است. این درک و ارتباط دو طرفه است که ستاره پاپ را می سازد و طرفداران (Fans) را دارای یک قهرمان می کند.

دقت کنید که برای اینکه خواننده پاپ بفهمد که چه چیزی محبوب است ، نیاز دارد که آنرا هر روزه اجرا کند ، تا بازخورد ش را در میان مردم از هر طبقه ای ببیند. البته که این ابزار در ایران فراهم نیست ، پسرکان و دخترکان نوجوان و جوانی که پاپ خوان شده اند ، از ترس گیرنیوفتادن ، هزار معلق می زنند.

ولی یک اتفاق خجسته افتاده است : سایت های دانلود موزیکی که هر روز مثل قارچ سر بر می آورند و سانسور خشن ارشاد هم از پسشان بر نمی آید ، در وجه دیگر ، دست به دست شدن موسیقی ها ، که اغلب «سینگل ترک» هایی هستند که بی مزد و مواجبی ، منتشر می شوند ، سر از گوشی های مجهز به انواع تکنولوژی انتقال داده هستند در می آورند و به مانند ویروسی همه ایران را در می نوردند. و در آخر ، صدها گروه خوانندگی ، که در مجالس و میهمانی ها می خوانند : مهم نیست برای که می خوانند و با چه کیفیتی می خوانند ، مهم این است که حتی ده درصد موسیقی اجرایی شان ، دیگر لوس آنجلسی نیست ، تماماً «پاپ ایرانی» است.

البته که بر تئوری ام ، شواهد دیگری هم دارم . موسیقی پاپ جایی ست که فهمی مکانیکی از دموکراسی اجرا می شود ، ستاره پاپ ، کسی ست که دقیقا ً «اکثریت» را جلب خودش کند. و با یک نگاه به پر دانلود ترین ها در سایت هایی که ذکرشان رفت ، یا نگاهی گذرا به محتوای گوشی موبایل مردم ، یا در همین مجالس ، خواهید فهمید ، چه کسی «روی بورس» است.

وجه دیگری از موسیقی پاپ که با انقلاب هفتاد و نه ، به خاک سپرده شد ، گردش همین روی بورس بودن بود ، که امروز در حال زنده شدن هست ؛ در اوج گرمای تابستان ، می شد که هر هفته موسیقی به قول آن وری ها Hot هفته ، تغییر کند ، چون قطعه ای جدید منتشر شده بود از یک پاپ استار دیگر. آسیاب دیگر واقعاً به نوبت شده است.

کاستی ها البته در راه این پاپ استار های نو رسیده بسیارند:

. بخش مهمی از این ستاره های پاپ ، کار خود را در موسیقی زیر زمینی، با ملغمه ای از رپ و آر اند بی شروع کردند.مهم ترین مثال ایشان ، گروه چهار نفره ای ست که امروز معروف ترین Boybandایران است : تهی ، تتلو، تو آی اف ام و تیغه. بالاخره همین ارتباط دو سویه میان خواننده و شنونده ، باعث شد در زمانی کمتر از دو سال ، راه صحیح پاپ خواندن را بیابند.

. تک ستاره هایی از نسل قدیم ، همچون محسن چاووشی ، زمانی که صدای خود را پیدا کرد ، و از مراد خود سیاوش قمیشی دور شد، ستاره شد . بعضی می گویند علی سنتوری چاووشی را چاووشی کرد ، ولی نظر من این ست که صدای یک پاپ استار یک فیلم زیر متوسط را پر مخاطب کرد.

.بخشی مهم از این پاپ خوان ها ، انرژی اولیه را صرف تخلیه صدای فروخورده یک نسل که آوایش را گرفته بودند شد ، کارهایی که نه رپ بودند ، نه مودبانه بودند و نه از دید من عامه پسند ، امثال ساسی مانکن و حسین مخته ، به محض اینکه کیمیای نظر مخاطب ، بر کارشان اثر کرد ، چهره شدند.

.خط و مرز ها البته ، روشن نیست ، من هم موسیقی دان نیستم ، مثلا ً عده ای یاس و هیچ کس و ضدبازی را هم کنار پاپ استار ها ، گوش می کنند و به یک اندازه لذت می برند. اما فرض من این است که اولاً ذائقه ملتی را مدتی مدید ، به دست عده ای داده بودند که از اساس با موسیقی مخالف است.کار دارد تا دوباره عادی شویم.دوماً محبوبیت ، همان طور که از ابتدا نوشتم ، شرط لازم است ، و شاید در شکلی آکادمیک تر ، برای دسته بندی موسیقی ، شرط کافی هم گذارده شود.

نظر شما؟

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: