کاسبی

این نوشته محمود فرجامی را بخوانید

داستان تازه نیست ، خیلی هم جالب دیگر نیست از بس که نخ نما شده است.اما به نظرم هنوز شایسته توجه است. ادیان هرچه در ظاهر متفاوت و غیر قابل همرنگی باشند در یک نقطه به هم می رسند : ادعای بهترین بودن.به ظن صحیح می شود حدس زد ادیان اولین فرم اقتصاد کاپیتالیستیک بوده اند. چیزی مانند محصولات امروزین. می بینید که هیچ برندی ، حاضر نیست قبول کند از دیگران پایین تر است. و برای اثبات خلاف ش عجیب ترین کارها را انجام می دهد. ادیان هم مطلقا اقرار نخواهند کرد که در کارکرد شان سرآمد بقیه نیستند. بزرگترین درگیری های هزاره جدید مربوط به ادیان ابراهیمی ست . و این هیچ جای تعجب ندارد: بازار مصرف مشترک توجیه کننده اغلب این درگیری هاست . ادیان ابراهیمی بازاری مشترک دارند به دلیل اینکه جامعه هدف شان را یکی انتخاب کرده اند :بشریت. البته برای پیروان این ادیان این یک نکته قوت به حساب می آید.استدلال ایشان این است که این نشان از بلندنظری پردازنده این آیین دارد. اما در عمل نتیجه چیز دیگری ست : اگر نسل کشی رواندا را استثنا کنیم ، در تمامی نسل کشی های دیگر سده گذشته ( ارمنیان به توسط ترک های عثمانی در پایان جنگ جهانی اول ، یهودیان به توسط آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم ، کشتار مسلمانان توسط صرب های بوسنی و … ) می شود رد پای ادیان ابراهیمی را جستجو کرد.

دلیل تنفر انسان ها از همدیگر به خصوص با بیداری غرب در مقابل اسلام ( که به دید من به اشتباه بیداری اسلام در مقابل غرب خوانده می شود ) به شکل روز افزونی روشن تر می شود. بر خلاف همه تلاش ها و فشار تبلیغاتی که اردوگاه های رسانه ای هر سه دین ابراهیمی انجام می دهند تا افکار واپسگرایانه را بازتولید کنند و همچنان جنس خود را اصل جا بزنند ، هر روز می بینید که عده ای بیشتر و بیشتر به این تشابه پی می برند.این موضوع در جهان اسلام که به دلیل تسلط دیکتاتور های فرسوده اغلب افراد دارای بینشی سیاسی از اوضاع هستند قابل توجه تر است. در غرب به دلیل رفاه نسبی و رقابت بازار آزاد کمتر این فرصت دست می دهد که مردم به این موضوعات توجهی نشان بدهند.

ذکر دو نکته خالی از لطف نخواهد بود : اول اینکه ادیان هیچ کدام اصل نیستند . در دید یک تاریخ شناس بی طرف متون«آسمانی» تنها یک دفترچه پروپاگاندای دین خاص اند. تعجبی ندارد که تاریخ دانان توانسته اند شباهت های بیشماری میان این سه دین پیدا کنند و اجزا اعتقادی شان را مشتق از یکدیگر بدانند.

دوم اینکه جناب فرجامی نوشته اند و احتمالا منظور را هم رسانیده اند که دعوا بر سر چیست. محدودیت های داخل ایران برای کسی که با نام خود می نویسد هم قابل درک است. چیزی که فهم ش برای من آسان نیست ساختگی خواندن اعتقادی ست که چند صد هزار پیرو دارد که هرگز علیه دیگر ادیان اعمال خشونت نکرده اند و در موضع ضعف هستند.

از دید نگارنده لزوم دین در دنیای مدرن به شدت محل تردید است ، بنابراین بهایی و غیر بهایی ، ظاهرا همه به راهی اشتباه رفته اند. ولی آیا در قیاس میان دو شر ، اسلام قرآن بهتر است یا بهاییت؟

Advertisements

2 responses to this post.

  1. Posted by medi on نوامبر 25, 2009 at 10:55

    salam
    agha man shoma ro tazekashf kardam
    paiande bashid

    پاسخ

  2. […] ساخته شده اند یا اینکه موضوع مرکزی مذهب هست ،گرچه دکانداران دین را حسابی مورد عنایت قرار می دهند ، با این حال تلاش […]

    پاسخ

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: