هیچ

امروز فرصت کردم و فیلم هیچ ساخته عبدالرضا کاهانی را بروی کامپیوتر دیدم. از همین ابتدا باید بگویم که بسیار دوست داشتم این فیلم را هم مانند «بیست» بروی پرده می دیدم و کمی هم شرمسار هستم که بابت حمایت از کار کاهانی، چیزی پرداخت نکرده ام.

مهدی هاشمی عبدالرضا کاهانی

هیچ داستانی «واقعی»‌است. از این جهت کاهانی به سبک ش وفادار مانده است. دلیل واقعی بودن تم داستان نیست که خط سیر داستان الزام دارد لااقل فصل ها در این مدت طولانی سیر داستان عوض شوند که نمی شوند، در محتوای داستان هم نیست که پیش فرض غلطی برای بیماری نادر دارد. فیلم واقعی ست چون کاراکترها واقعی اند. چون به زندگی تا سرحد ممکن وفادار می ماند. در کارهای کاهانی، حتی به لباس و آرایش موی بازیگران هم دقت فراوان می شود تا وفاداری به «زندگی واقعی» حفظ بشود. چیزی که مدت مدیدی ست در سینمای ایران غایب بوده است. شخص کاهانی، با «اسب حیوان نجیبی است» ظاهرا قدمی دیگر هم به پیش گذاشته و با سن و سال کم،‌از آینده داران سینمای ایران است. اما فعلا بروی همین فیلم اش متمرکز می شوم.

هیچ

فیلم ، سکانس اضافه ندارد، سهل است فکر می کنم برای گفتن همه حرف اش، وقت هم کم می آورد. شاید هم ترس از تیغ تیز سانسور این روزهای ایران باعث می شود که خیلی از ریز داستان های در دل داستان اصلی را نیمه کاره رها کند. بر خلاف فیلم بیست که اینجا درباره اش نوشتم، اینجا نابازیگری رواج ندارد و به جز یک سکانس که همسایه ها برای انداختن عکس می آیند، مابقی طول فیلم حرفه ای ها جلوی دوربین رژه می روند. در عین حال بازیگران هم به خوبی با نقش شان کنار آمده اند و بازی ها برجسته است. به نظرم بهترین بازی را پانته آ بهرام دارد و نگار جواهریان است. خانم بهرام را که از گذشته می شناختم ولی نگار ظاهرا آینده ای درخشان دارد.

نماسازی ها حرفه ای ست و فیلم برداری هم در روند داستان اختلالی ایجاد نمی کند. اما ظاهرا فیلم با مخالفت های فراوانی روبرو شده و خیلی ها آن را فیلمی ضد فقرا یا سیاه نما یافته اند. همانطور که در مورد بیست هم نوشته بودم، به نظرم کاهانی کارش بازتاب دادن واقعیت است، چه باک که این واقعیت تا این حد سیاه باشد. کار به جایی کشیده که ظاهرا کاهانی مجبور شده در مقابل اتهام پوچگرایی از فیلم دفاع کند ،‌لابد به دلیل عنوان اش. به گمانم کاهانی بر خلاف رضا میر کریمی، فیلم سازی ست برای طبقه متوسط. طبقه ای که این روزها شاید فیلم و سینما آخرین نگرانی اش باشد. ولی فیلم های کاهانی، برای کسانی که خود فیلم هایش را زندگی می کنند، طبعا خریداری ندارد. فیلم پر زرق و برق به سبک فیلمفارسی یا هندی آنها را ساعتی از زندگی که ما در بیست و هیچ روایت ش را می بینیم دور می کند. به عکس فکر می کنم طبقه متوسط می بایست بیشتر از دریچه دوربین امثال کاهانی، زندگی ایشان را ببیند.

سکانس پایانی فیلم را اصلا دوست نداشتم. به علاوه کار عجیبی که انجام شده این هست که پوستر های فیلم هیچ، یکی از یکی مزخرف تر است و لابد سعی دارد از زیر اتهام منفی بودن فرار کند . نگاه کنید :

 

ممکن است این یک تاکتیک برای فروش بیشتر بوده باشد. در این صورت هم می بایست بگویم که بسیار اشتباه بوده. کاهانی باید بپذیرد که فیلم ساز این قشر است و به سلیقه شان احترام بگذارد

دیدن «هیچ» را به همه توصیه می کنم. البته اگر توانستید حتما با خرید ش از سازندگان حمایت کنید.

Advertisements

3 responses to this post.

  1. درود
    سال نو را به شما تبریک میگم
    خوشحالم از اینکه فیلم های ایرانی را دنبال میکنید اما میخواستم درباره یک ضعف و یک مشخصه مثبت همیشگی کاهانی در باره ساخت فیلم هایش اشاره کنم یکی اینکه تدوین فیلم خصوصن در مورد معرفی کارکتر ها ضعف دارد از آنجایی که یک کاراکتر پر رنگ و کارکتری که در همان لوکیشن خیلی کوچک فیلم هستند کم رنگ تر هستند و البته این احتمال که ترس از تیغ سانسور فیلم را به این شکل در اورده باشد بعید نیست .و ویژگی مثبت فیلم البته حسن از نظر من اقراق در بازی بازیگران است که البته عکس نظر شما اقراق ذر بازی پانته آ بهرام را اضافه دیدم و آن هم بدلیل برجسته کردن کاراکتر و نزدیکی پانته آ بهرام به تاتر میباشد و باز هم فکر میکنم تدوین فیلم آنقدر در فهمیدن و زندگی کردن با کاراکترها تاثیر نگذاشته است و با وجود کامل تر شدن کارکتر ها میتوانست فیلم بی نظیری باشد.در آخر هم میخواستم از احمد مهران فر بعنوان یک بازی گر کامل از اون بازیگرانی که کم بودشان در فیلمهای ایرانی حس میشد که عیار نقش مکمل را به اندازه ی نقش اول برساند یاد کنم . همان کاری که حامد بهداد به خوبی ان را انجام میدهد.

    پاسخ

    • درود. سال نو بر شما هم مبارک.
      با شما درباره ایفای نقش احمد مهران فر کاملا موافقم. نمی دانم چرا در متن اصلی ام او را جا انداختم. شاید بیشتر روی بازیگران زن متمرکز شده بودم. به نظرم خانم بهرام بازی درخشانی دارد، اینکه زیاد باشد را من البته متوجه نمی شوم چون حرفه ای نیستم.
      درباره سانسور هم من فکر می کنم دلیل اصلی آسیب فیلم هایی ست که مثله شده بیرون می آیند.
      پاینده باشید

      پاسخ

  2. […] آموزش حوزه دارد. نگار جواهریان که پیش تر درباره اش نوشته بودم ، بازی قابل توجهی ارایه می کند و کنار بازی اش در […]

    پاسخ

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: